top of page

הרי אילת - נחל גשרון ונחל שלמה

מרץ 2024

[אזור: הרי אילת || כמעט מעגלי || קושי: בינוני-קשה || משך: 4 ש׳ || אורך: 10.5 ק״מ || תקופה: סתיו/חורף || עוד: טכני, הקפצת רכב, סולם גבוה || פוקוס: הרי אילת - נחל גשרון ונחל שלמה]

נחל גשרון

וואו איזה מסלול מגוון, יש פה הכל, אם רוצים ״The best of״ אז זה כאן, יש פה כמעט הכל בחבילה אחת, במסלול אחד. יש כאן קניון צר עם קירות גרניט, יש כאן ירידה במעוקים מקסימים, יש צמחיה כמו שאני אוהב, יש סלעים מאבן חול צבעונית יש תצפיות מהממות ומה לא? בקיצור אם אתם מחפשים טיול אחד בהרי אילת קחו את זה, לא תתאכזבו.

נחל גשרון

פגשנו לא מעט חברה צעירים שהתחילו היום את שביל ישראל מאילת, ראינו אותם עם התרמילים הכבדים שלהם מתחילים את המסע הארוך שלהם היום, הם צעירים ומתוקים ויהיה להם קשה, אבל הם נראים נחושים וחזקים אז אני סומך עליהם.. אם בסמלים עסקינן אז זוהי התחלה שלהם וסיום שלנו, לפחות לפרק הזה באילת, אנחנו נפרדים מהעיר ומהאזור שהיו לנו בית בחודש האחרון. אז וואלה ״The best of״ מתאים לפרידות, לסיכומי ביניים ולדמעות.

אהבה ממבט ראשון? הייתה וגם התעצמה בחודש הזה עד כדי שממש קשה להפרד אבל יש עוד תכניות אז קדימה.

נחל גשרון

העצים המתים נשארים בערוץ הנחל, לא נקברים, נהפוך הוא, שילדהם מפארים כמו פסלים חיים את הערוץ עד אשר יאספו עם מי הערוץ בשיטפון הבא או בזה שלאחריו, יש להם זמן, הם לא מתביישים בגופם הקמל לעיני כל.

נחל גשרון

התמונה הזו לא צולמה היום אלא באחד הלילות שלי כאן בנחל שלמה כשניסיתי צילום כוכבים בחשיפות ארוכות, יש לי עוד מה ללמוד בעניין אבל אני מתקדם...

צילום לילה נחל שלמה

זה קצת מסנוור נכון? אז התכוונתי לזה, רציתי להעביר את התחושה של סינוור בהליכה כאן כשהשמש קופחת מעל הראש ואנחנו משוועים לקצת צל... בכלל כשאתה בחוץ השמש מקבלת משמעות אחרת, פתאום הדרך בא אתה הולך נקבעת במידה רבה על ידה, כל סטיה מהנתיב שהתוותה לך מלווה בעונש סינוור או מכת חום.

פגשנו בדרך בחור שהולך כבר שלושה ימים לבדו ועושה את הקטעים האחרונים של שביל ישראל, ראינו שבדיוק סיים לשתות תה ושאלנו בחוצפה ישראלית אם נשאר משהו, אמר שאם יש לנו מים אז יכין לנו, אז שתינו תה יחד והפגנו קצת את בדידותו של ההלך למרחקים ארוכים.

נחל גשרון

אז מה זה בעצם לצלם? הקומפוזיציה מסודרת כבר בשבילנו, ואני הרי מחפש אותה... אני רק צריך למצוא את הזוית וכיוון האור הנכונים, זה לא תמיד קל והטבע לא חושף בקלות, אז בעצם כשחושבים על זה היא תמיד שם, רק לפעמים קשה יותר למצוא אותה וכנראה לא לכל אחד יש את הסבלנות לחפש.

נחל גשרון

גם לטבע יש תקופות לא משהו, כמו אצלנו: לא תמיד הכל מסודר ואסתטי, לפעמים יש תקופות מאתגרות, ואצל אדון טבע תקופה יכולה לקחת לא מעט שנים, קיים אי סדר, בקיצור, בלגן של שברי סלעים וסחף מוזר שיוצר אנדרלמוסיה- כבר כתבתי על זה בעבר אבל לא הבנתי את הפואנטה, עכשיו כנראה הבנתי: הוא בתקופת מעבר ומתארגן על עצמו, נחכה קצת וזה יעבור לו כנראה...

נחל גשרון אבן חול

זה הכל עניין של שכבות אומרים לי, תקלף קצת, תפתח, הרי גם פה זה קורה, שכבות גרניט שמעליהן שכבות אבן חול שמעליה עוד שכבת אבן חול רכה יותר והטבע לא מתבייש הוא חושף ופותח את שכבותיו והן מקסימות כל אחת עם היופי שלה.

ונחל שלמה המקביל אינו יודע ולעולם לא ידע איך אחיו המקביל נראה. הוא בנאלי, משובץ בשביל רחב לרכב ואפילו לא יכול לקנא כי איננו יודע, יש לו איכויות משלו אבל כנראה יקח עוד זמן עד שיאזור אומץ ויפתח ביטחון להפגין את סגולותיו.

נחל גשרון

מושגי הזמן כאן מקבלים משמעות ואני מבין שאני אורח זמני וחסר חשיבות גם אם אלכלך ואזרוק שקית במבה או בדל סיגריה הטבע יסלח לי כי הרי אני ממילא נעלם אוטוטו והוא צוחק עלי כאילו אומר ״סבבה תזרוק נראה מי ישאר אחרון״ (אתם יודעים שאני לא זורק נכון?)

לפעמים עם כל האובססיה לצילומים הללו אני מרגיש שאני במשימת הנצחה לא שלו, של הטבע כאן, אלא שלי עצמי.

נחל גשרון
 
נחל גשרון
 
נחל גשרון
 
נחל גשרון
 
נחל גשרון
 
נחל גשרון
 
נחל גשרון
 
נחל גשרון

קובץ ניווט מצורף:

נחל גשרון
.gpx
הורידו את GPX • 1.57MB




צפו במסלול במפה דינמית: כאן


מסלול נחל גשרון מלא
מסלול נחל גשרון מלא
 

וכמה עינינים טכנים:

מסלול נחל גשרון ונחל שלמה

כללי: המסלול שלנו כמעט מעגלי (מאוד רצויה הקפצה או שימוש בשני רכבים) ניתן להשלים עם רכב אחד אבל בסיום תצטרכו ללכת כ 4 ק״מ במעלה כביש 12 - לא נעים!

איך מגיעים: נוסעים על כביש 12 מאילת כ- 8 ק״מ מכיכר הדולפינים (היציאה מאילת לכביש 12) - עוברים את חניון לילה הר יורם מימין וממשיכים על כביש 12 עוד כ 700 מטר עד לשלט משמאל ״הר יואש״. רכב אחד משאירים בחניון לילה נחל שלמה ועם השני מגיעים לתחילת המסלול או לוקחים מונית מאילת שתחכה לכם כשתחנו את הרכב בחניון לילה נחל שלמה ותיקח אתכם לתחילת המסלול (זה מה שאנחנו עשינו וזה הכי נוח)

אפשר להעזר במפה החינמית של: https://israelhiking.osm.org.il/ ולחפש ״נחל גשרון״ לתחילת המסלול ולחפש ״חניון לילה נחל שלמה״ לנקודת סיום המסלול.

התחלה וסיום: התחלה כאמור, בהר יואש והסיום בחניון לילה נחל שלמה.

סיפור דרך מקוצר: מתחילים בחניון הר יואש וצועדים בשביל הכחול (תוואי שביל ישראל) במורד הנחל כ 5.5 ק״מ עד למעלה גשרון. בדרך יש מעברים עם יתדות ומעקות וגם חוצים כביש צה״לי (אחרי כ 4.5 ק״מ)

מסלול נחל גשרון

עולים במעלה גשרון בעליה תלולה בשביל הכחול כ 500 מטרים עד תצפית צוקי גשרון. מימין לנו נפגשים עם שביל אדום (חלק משביל ישראל שמוליך לאילת) אנחנו מתעלמים מהשביל האדום ויורדים למפגש שבילים על השביל הכחול עד למפגש עם דרך בצבע ירוק. פונים שמאלה עם הדרך הירוקה ומתקדמים איתה כ 650 מטרים עד מפגש נוסף עם דרך בצבע שחור (שמאלה לנחל יהושפט וימינה לנחל שלמה) אנחנו פונים ימינה לנחל שלמה עם הדרך בצבע ירוק:

מסלול נחל גשרון

ממשיכים עם הדרך הירוקה כ 650 מטרים עד מפגש דרכים עם דרך אדומה (נחל שלמה):

מסלול נחל גשרון

פונים שמאלה במפגש וממשיכים עד לחניון נחל שלמה עוד כ 2.3 ק״מ - שם ממתין לנו הרכב.

מתי טיילנו:  05/03/2024

אורך הטיול כ 10.5 ק״מ ולנו לקח כ 4.5 שעות עם עצירות וצילומים (זמן הליכה נטו 3.5 שעות).

דרגת קושי : בינוני + (כ 250 מטר טיפוס כ 400 מטר ירידה)

מצלמה: Fuji xt-5 + עדשות 16-80 ו - 70-300


אפשרות טיול אחרת בנחל גשרון

מסלול נחל גשרון עליון - מסלול מעגלי קל בו הולכים במעגל כ 3.5 ק״מ ובו תצפית מרהיבה על סיני. הולכים מחניון הר יואש בשביל השחור מערבה ואז דרומה ולאחר שחוברים לשביל הכחול חוזרים צפונה עד לנקודת ההתחלה.

מסלול נחל גשרון עליון מעגלי קצר
מסלול נחל גשרון עליון מעגלי קצר













פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page